.. နေမာ ဘဂ၀ေတာ ၊ နေမာ အရဟေတာ၊ နေမာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ..

Thursday, October 27, 2011

ျငိမ္းခ်မ္းသည့္ ရသ

လူ႔ဘ၀ဆုိတာ
တစ္ခဏတာ.
ဆီးနွင္းစက္ႏွင့္ ေရပြက္ပမာ

လူတကာသိ
သူငါ၏ -
ေနရမည့္ သက္တမ္း
ခန္႔မွန္း၍ မရ
ရွင္သန္ျခင္းသည္ အနိစၥ
ေသျခင္းသည္ နိစၥ။

ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္
မေသခင္
မေၾကြခင္
လူ႔ဘ၀ ေနစဥ္ေလးမွာ


စာနာ စိတ္
ညွာတာ စိတ္
မာတာ စိတ္

ကူညီရမည့္ စိတ္
တူညီမွ်သည့္ စိတ္
လူပီသသည့္ စိတ္

ရုိင္းပင္း စိတ္
၀ုိင္း၀င္း စိတ္

အတိတ္ အေၾကာင္းေလးေတြ ေဖြး
စိတ္ေကာင္းေလးေတြ ေမြး
သူ႔အေရး ကိုယ့္အေရး
အမ်ားအေရး
မွ်တစြာ “ ၾကံေတြြး ” 

ေအးခ်မ္းတဲ့ ဘ၀
ေဘး မသမ္းတဲ့ ဘ၀
အခြင့္အေရး မွန္သမွ်
သာတူ ညီမွ်
သုခႏွင့္ဒုကၡ
မွ်ေ၀ကာ ခံစားၾက ...

စည္းလုံးမႈသည္
ေလာက၏
“ ျငိမ္းခ်မ္းသည့္ ရသ” ။


                   ေကာင္းသစ္.

Thursday, October 13, 2011

အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔


သီတင္းကြ်တ္လသည္ ျမန္မာလ ၁၂ လတြင္ သတၱမ ေျမာက္ လၿဖစ္ၿပီး ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔ မိုးရာသီခိုေအာင္းရာ ၀ါတြင္းကာလ၏ ေနာက္ဆံုးလၿဖစ္ပါသည္။ ရာသီခြင္မွာ တူရာသီ ၿဖစ္ၿပီး
အႆ၀တီ နကၡတ္ႏွင့္ လမင္းတို ့စန္းယွဥ္ကာ မြန္းတည့္ၾကသည္။ ဤရာသီ၏ ပန္းမွာ ၾကာၿဖဴပန္း (Nymphaea Lotus) ၿဖစ္ပါသည္။   

သီတင္းကြ်တ္လကို ေရွးၿမန္မာေက်ာက္စာမ်ား၌ `သံတူလ´ ဟု ေရးထိုးၾကသည္။ ခ်ိန္ခြင္ပံု ၾကယ္
တာရာ နကၡတ္တို ့ စုေ၀းေသာ မိုးကာလဟုလည္းေကာင္း၊ ေတာင္သူလယ္သမားတို႕ စိုက္ပ်ိဳးထားေသာ စပါးပင္မ်ား သန္စြမ္းစြ ေထာင္မတ္ေသာ “လ”ဟုလည္းေကာင္း ဖြင့္ဆိုၾကပါသည္။ ျမန္မာတို႔၏ ၁၂ လ ရာသီပြဲေတာ္မ်ားတြင္ သီတင္းကၽြတ္လတြင္ မီးထြန္းပြဲ ေခၚ ဆီမီးျမင္းမိုရ္ပြဲကို က်င္းပၾကပါသည္။

ဆီမီးျမင္းမိုရ္ပြဲကို ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္ကတည္းက က်င္းပခဲ့သည္ဟု ဆိုလွ်င္ ဆိုႏိုင္ပါ
သည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သာ၀တၳိျပည္ က႑မၺသရက္ျဖဴပင္အနီး၌ ေရမီးအစုံအစုံ တန္ခိုးျပာဋိဟာ
ကို ျပေတာ္မူၿပီးေနာက္ သတၱမေျမာက္၀ါတြင္း သီတင္းသုံးရန္အတြက္ တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္သို႔ ႏွစ္လွမ္း သုံးဖ၀ါးျဖင့္ ၾကြေတာ္မူပါသည္။ ႏွစ္လွမ္းသုံးဖ၀ါးျဖစ္ပုံမွာ လူ႔ျပည္တြင္ ဖ၀ါးတစ္ဖက္ကို နင္းလ်က္ ယုဂႏၶိဳရ္ေတာင္ထိပ္သို႔ ေနာက္ဖ၀ါးတစ္ဖက္ကို လွမ္းခ်လိုက္ပါသည္။ ယုဂႏၶိဳရ္ေတာင္ထိပ္တြင္ ထိုဖ၀ါးကို ခ်နင္းလ်က္ ေနာက္ေျခေတာ္တစ္ဖက္ျဖင့္ တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္သို႔ လွမ္းၾကြခ်နင္းလိုက္ပါသည္။ ဤသို႔လွ်င္ ဖ၀ါးခ်ေတာ္မူရာ သုံးေနရာႏွင့္ ေျခေတာ္ႏွစ္လွမ္း လွမ္းသည္ကို ႏွစ္လွမ္းသုံးဖ၀ါး ၾကြေတာ္မူသည္ဟု ဆိုပါသည္။

မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ သႏၲဳႆိတနတ္သား အမႈးထား၍ စၾက၀ဠာတိုက္ တစ္ေသာင္းမွ တရားနာ လာေရာက္ၾကကုန္ေသာ နတ္ၿဗဟၼာအေပါင္းတို႔အား အဘိဓမၼ တရားေတာ္ျမတ္ကို ေဟာၾကားေတာ္ မူပါသည္။ ဤသည္ကို ရည္၍ -
မယ္ေတာ္မိနတ္၊ ေက်းဇူးဆပ္၊ ေဟာလတ္ဘိဓမၼာ”ဟု ေရွးဆရာျမတ္တို႔ ေျပာဆို ေရးသားၾကပါသည္။


အဘိဓမၼတရား ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္းႏွင့္ စပ္၍ မွတ္သားရျပန္သည္မွာ -
၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႔မွ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ အထိ ရက္ေပါင္း (၉၀)၊ ၀ါတြင္း (၃) လ - အတြင္း ေဟာေတာ္မူခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။
ဤနည္းျဖင့္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္တြင္ နတ္ျဗဟၼာတို႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ မယ္ေတာ္ကို ေက်းဇူးဆပ္လိုျခင္း၊ အဘိဓမၼာတရားကို အစအဆံုး တစ္ထိုင္တည္း ေဟာၾကားလိုျခင္း၊ အစ အဆံုး တစ္ထိုင္တည္းေဟာမွသာ တရားနာသူတို႔ အက်ဳိးထူးရႏိုင္ျခင္း၊ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္၏ က်ယ္၀န္းနက္နဲမႈကို သိေစလိုျခင္း၊ လူတို႔သက္တမ္းႏွင့္ သံုးလေလာက္ေဟာမွ ကုန္ႏိုင္မည့္ တရားျဖစ္သည့္အတြက္ လူတို႔႔၏ ဣရိယာပုထ္ျဖင့္ ေဟာသူေရာ နာသူပါ မေနႏိုင္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ဤအဘိဓမၼာအက်ယ္နည္းကို တာ၀တိ ံ သာနတ္ျပည္၌ ေဟာရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ လူသားျဖစ္ေတာ္မူသည့္အတြက္ ဆြမ္းခံျခင္း ဆြမ္းစားျခင္း ေရခ်ဳိးသန္႔စင္ျခင္း
 စသည္ ျပဳလုပ္ရပါသည္။ ဤကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ နိမၼိတ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို အဓိ႒ာန္ျဖင့္ ဖန္ဆင္းၿပီး တာ၀တႎသာတြင္ အဘိဓမၼတရားကို ဆက္လက္ေဟာၾကားေစလ်က္ ဘုရားရွင္ကမူ 
လူ႔ျပည္သို႔ ၾကြေတာ္မူကာ ေျမာက္ကၽြန္းတြင္ ဆြမ္းခံဘုဥ္းေပး၍ ဟိမ၀ႏၱာစႏၵကူးေတာ ၌ ေန႔အခါ ေနေတာ္မူပါသည္။ အရွင္သာရိပုတၱရာက ျမတ္စြာဘုရားအား ထိုေနရာတြင္ လာေရာက္ ေတြ႕ဆုံ ဖူးေျမာ္လ်က္ ၀တ္ႀကီး၀တ္ငယ္ ျပဳသည့္အခါ ျမတ္စြာဘုရားက ရွင္သာရိပုတၱရာအား အဘိဓမၼာ 
တရားကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္နည္းျဖင့္ ေဟာေတာ္မူပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရား ေဟာခဲ့သည့္ အက်ဥ္းနည္းကို တပည့္ ရဟန္းငါးရာတို႔အား မက်ဥ္းမက်ယ္နည္းျဖင့္
 ျပန္လည္ ေဟာေတာ္မူပါသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ အဘိဓမၼာ ေဒသနာေတာ္ႀကီးသည္ ဘုရားျဖစ္ၿပီးေနာက္ ခုနစ္၀ါေျမာက္ျဖစ္ေသာ မဟာ
သကၠရာဇ္ ၁၀၉ ခု ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ မွ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔အထိ (၃)လအတြင္း နည္း(၃)နည္းျဖင့္ လူ႔ျပည္၊ နတ္ျပည္ တျပိဳင္တည္း ေပၚထြန္းခဲ့ပါသည္။
၀ါတြင္းသုံးလတိုင္ ေဟာၾကားေတာ္မူၿပီးေနာက္ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန ့ ေရာက္ေသာအခါ ဘုရားရွင္သည္ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းၿခံရံလ်က္ သိၾကားလက္ယာ ျဗဟၼာလက္၀ဲ ထားလ်က္  သကၤႆနဂိုရ္ၿပည္သို ့ ျပန္လည္ဆင္းသက္ေတာ္မူသည္ဟု ဗုဒၶဘာသာအ႒ကထာစာေပမ်ားတြင္ ဆိုၾကပါသည္။
ထိုေန႔ညတြင္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံုးလတိုင္ ခြဲေနၾကရေသာ ဒကာဒကာမတို႔မွာ ဘုရားရွင္ တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္မွ ျပန္လည္ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာျခင္းကို မီးရွဴး မီးတိုင္မ်ား၊ မီးပန္းမ်ား၊ ဆီမီးမ်ားျဖင့္ ပူေဇာ္ႀကိဳဆိုၾကပါ သည္။ ဤျဖစ္စဥ္ကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ သီတင္းကၽြတ္ မီးထြန္းပြဲေတာ္ စတင္ျဖစ္ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


ဤကဲ့သို႔ ထူးျမတ္သည့္ တရားေတာ္ႀကီးကို တာ၀တႎသာနတ္ျပည္တြင္ ေဟာေတာ္မူၿပီးသည့္အဆုံး၌ လူ႔ျပည္သို႔ ျပန္လည္ၾကြဆင္းေတာ္မူသည့္ေန႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အဘိဓမၼအခါေတာ္ေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ဘုရားရွင္ႏွင့္ အထူးျမတ္ဆုံး တရားကို ပူေဇာ္သည့္အေနျဖင့္ ျမန္မာျပည္မွာ ဆီမီးျမင္းမိုရ္ပြဲမ်ား က်င္းပပူေဇာ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ျဖစ္တဲ့သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ ျမန္မာျပည္သာမကပါဘူး ဗုဒၶဘာသာ ႏုိင္ငံျဖစ္တဲ့ေမာင္သန္႔ ေနတဲ့လာအုိမွာလဲ စီစီကားကားပါပဲ က်င္းပၾကပါတယ္. လူႀကီးလူငယ္ ဘုရားေက်ာင္းကန္သြားၾက ေ၀ရာ၀စၥသန္႔ရွင္းၾက ညအခ်ိန္ ဘုရားမွာ ဆီမီမ်ား မီး႐ႈးမီးပန္းမ်ား မီးပုန္းပ်ံမ်ားျဖင့္ပူေဇာ္္ၾကပါတယ္. ဆီမီးမ်ားပူေဇာ္ရာမွာ ေက်ာင္းမွာရွိေစတီေတာ္ကုိ လက္ယာသုံးပတ္လည့္ပတ္၍ ပူေဇာ္ၾကပါတယ္. ဒီမွာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံ၏ အထူးအျမတ္ျဖစ္ တန္ဖုိးထားေသာ ထက္လြမ္ဘုရားမွာဆုိရင္ ကုိယ္စီကုိင္ေဆာင္ထားတဲ့ ဆီမီးတုိင္မ်ားႏွင့္ လူတန္းႀကီးဟာျဖင့္ ႐ႈ႕မၿငီးႏုိင္စရာပါပဲ။ ထူးျခားတာတစ္ခုက ေတာ္သလင္းလျမန္မာျပည္မွာဆုိ ေလွၿပိဳင္ပြဲကုိက်င္းပ ေပမဲ့ ဒီမွာေတာ့သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္မွာဆုိ ေလွၿပိဳင္ပြဲအႀကီးက်ယ္ပါပဲ။ ေလွမ်ားကုိပုံစံအမ်ိဳးမ်ဳိး ျဖင့္ စိတ္ႀကိဳက္အလွဆင္ၿပီး မဲေခါင္ျမစ္တေလွ်ာက္မွာၿပိဳင္ပြဲ၀င္ၾကပါတယ္။ ျမစ္ကမ္းမွာ အားေပးၾကည့္႐ႈ႕ သူမ်ားႏွင့္စည္ကားျပည့္နက္ေနပါတယ္။

ဤသုိ႔ယဥ္ေက်းမႈမ်ဳိးစုံ ျဖင့္ ဘာသာတရားကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈ႕ေတြကုိေတြ႔ရေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ဂုဏ္ယူမိပါေတာ့တယ္…
အေျခအေနအရ ဓါတ္ပုံႏွင့္တကြ မေဖာ္ျပႏုိင္တာကုိေတာင္းပန္ပါတယ္..
                                                                                               ကုိသန္႔ (လာအုိ)

Tuesday, October 11, 2011

သီတင္းကြ်တ္ျပီ. ၂

၄။ပုဂၢလပညတ္က်မ္း … ယင္းက်မ္း၌  ခႏၶပညတ္ ၊ အာယတပညတ္၊ ဓာတုပညတ္၊ သစၥပညတ္

ဣျႏၵိယပညတ္၊ ပုဂၢလပညတ္ဟူေသာ ပညတ္ေျခာက္ပါးကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါ၏။

ပုဂၢလပညတ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူရာ၌ “  သမယ၀ိမုေတၱာ - အခါမွလြတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္၊အသမ
ယ၀ိမုေတၱာ - အခါမွ မလြတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္ ။ ပ။ အရဟာ - ရဟႏၱာပုဂိၢဳလ္ ၊ အရဟတၱဖလသစၦိ
ကိရိယာယ ပဋိပေႏၷာ - အရဟတၱဖုိလ္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္းငွာ က်င့္ေသာပုဂိၢဳလ္ ဟူ၍ ဧက
နည္းအားျဖင့္ ( ၅၄ ) ပုဒ္ ။

ေကာဓေနာစ -အမ်က္ထြတ္တတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္လည္းေကာင္း၊ ဥပနာဟီစ - သူတစ္ပါး
ကုိ ရန္ညိဳး ဖြဲ႔တတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္လည္းေကာင္း။ ပ ။ တိေတၱာစ - ေရာင့္ရဲတတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္
လည္းေကာင္း၊ သူ႔ကုိ ( သူတစ္ပါးကုိ ) ေရာင့္ရဲေစတတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္လည္းေကာင္း၊ ဤသို႔
ဒုကနည္း အားျဖင့္  ၂၆ ပုဒ္ ( နွစ္ေယာက္တြဲ ၂၆ တြဲ )။

          နိရာေသာ - အရဟတၱဖုိလ္ကုိ ရျခင္း၌ တပ္ျခင္းကင္းေသာ ပုဂိၢဳလ္၊ အာသံေသာ - အရ
ဟတၱဖုိလ္ရျခင္းကုိ ေတာင့္တေသာ ပုဂိၢဳလ္၊ ၀ိဂတာေသာ - တပ္ျခင္းကင္းေသာ ပုဂိၢဳလ္။ ပ ။
သီေလသုစ - သီလတုိ႔၌လည္း၊ ပရိပူရကာရီ - ျပည့္ျခင္းကုိ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ သမာဓိသၼႎစ - သမာဓိ
၌လည္း၊ ပရိပူရကာရီ - ျပည့္ျခင္းကုိ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ ပညာယစ - ပညာ၌လည္း၊ ပရိပူရကာရီ -
ပရိပူရကာရီ - ျပည့္ျခင္းကုိ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ တေယာ - သုံးေယာက္ကုန္ေသာ ၊ သတၳာရာ - ဆရာ
တုိ႔လည္းေကာင္း၊ အပေရပိ - တစ္ပါးလည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ ၊ သတၳာရာ - ဆရာတုိ႔သည္ ၊ တ
ေယာ - သုံးေယာက္တုိ႔တည္း၊ဤသုိ႔ တိကနည္းအားျဖင့္ ၁၇ ပုဒ္၊ ( သုံးေယာက္တြဲ ၁၇ - တြဲ )။
         ဤသုိ႔စသည္ျဖင့္ ဒသကပုဂၢလပညတိၱတုိင္ေအာင္ ( ေလာက၌ ထင္ရွားရွိေနေသာ ပုဂိၢဳလ္ 
အမ်ိဳး အစားတုိ႔ကုိ “ စံထားဖြယ္နွင့္ ေရွာင္ရွားဖြယ္တုိ႔ကုိ ) ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါ၏၊

၅။ကထာ၀တၳဳက်မ္း .. ယင္းက်မ္း၌ကား ပုဂၢေလာ ဥပလဗၻတိ သစၥိက႒ပရမေတၳနာတိ အာမႏၱာ၊
ေယာ သစၥိကေ႒ာ ပရမေတၳာ . တေတာ ေသာ ပုဂၢေလာ ဥပလဗၻတိ သစိၥက႒ပရမေတၳနာတိ
န ေဟ၀ံ ၀တၱေဗၺ၊ အာဇာနာဟိ နိဂၢဟံ။

ပုဂၢေလာ - ပုဂိၢဳလ္ကုိ၊ သစိၥက႒ပရမေတၳန - ဟုတ္ေသာသေဘာ ျမတ္ေသာ သေဘာျဖင့္၊ ဥပ
လဗၻတိ - ပညာျဖင့္ကပ္၍ သိအပ္သေလာ၊ ဣတိ ပုစၦာယံ - ဤသို႔ေသာ အေမးသည္၊သတိ -ရွိ
ေသာ္၊ အာမႏၱာ - ၾသ ပညာျဖင့္ကပ္၍ သိအပ္၏၊ …… ေယာ သတၱပညာသ ပေဘဒ ဓေမၼာ -အၾကင္ ငါးဆယ့္ခုနွစ္ပါး အျပားရွိေသာ ဓမၼသည္၊ သစိၥကေ႒ာ - ဟုတ္ေသာ သေဘာရွိ၏၊ ပရမေတၳာ -
 ျမတ္ေသာ သေဘာရွိ၏၊ တေတာ ေတန သစိၥက႒ပရမေတၳန - ထုိသုိ႔ ဟုတ္ေသာ သေဘာ ျမတ္ေသာ သေဘာျဖင့္၊ေသာ - ထုိသုိ႔ သေဘာရွိေသာ၊ ပုဂၢိဳလ္ကုိ၊ ဥပလဗၻတိ - ပညာျဖင့္ကပ္၍ သိအပ္သေလာ၊
 ဣတိ ပုစၦာယံ - ဤသို႔ေသာ အေမးသည္၊သတိ -ရွိေသာ္၊ ဧ၀ံ ဤသို႔ေသာ္ကား၊ န ဟိ ၀တေဗၺ န ဟိ ၀တၱေဗၺာ - ငါ ပရ၀ါဒီသည္ မဆုိအပ္ ။ ဤသို႔ စ သည္ျဖင့္ ခက္ခဲ နက္နဲ သည္မ်ားကုိ  သက၀ါဒီ ပရ၀ါဒီ အေနျဖင့္ အေမးအေျဖျပဳ၍ ေဟာၾကား ေတာ္မူထားပါ၏။ 

 ကထာ၀တၳဳနွင့္ ပါတ္သက္၍ “ ကထာ၀တၳဳ အနက္ ခု ” ဟု မွတ္တမ္းတြင္ေနပါသည္၊ အနက္ ခု
ဟူသည္ အနက္ေပးရန္ ခက္သည္ကုိ ဆုိပါ၏ ၊ ထုိ႔ျပင္ ဤကထာ၀တၳဳက်မ္းကုိ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား 
ပရိ နိဗၺာန္ ၀င္စံေတာ္မူျပီးသည့္ေနာက္ သိရီဓမၼာေသာကမင္းလက္ထက္ တတိယသဂၤါယနာတင္ရာ အၾကီးအမႈးျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆမဟာေထရ္ျမတ္မွ သက၀ါဒငါးရာ  ပရ 
၀ါဒ ငါးရာ ၀ါဒတစ္ေထာင္ ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူသည္၊ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက နယမာတိ
ကာမွ်သာ ထားေတာ္ခဲ့သည္ဟု ယင္းအဖြင့္အ႒ကထာက်မ္း၌ မိန္႔ဆုိထားပါ၏၊ ထုိ႔ျပင္ အခ်ိဳ႔ေသာ  မေထရ္ျမတ္တုိ႔က သာ၀ကဘာသိတျဖစ္၍ အနက္ခက္သည္ဟု မိန္႔ဆုိသံကုိလည္း ၾကားဘူးပါ၏၊ ၊ ဤကားဗဟုသုတမွ်သာတည္း။

၆။ယမုိက္က်မ္း ..  ယင္းက်မ္း၌ကား… မူလယမုိက္ ခႏၶယမုိက္ အယတနယမုိက္ ဓာတုယမုိက္သစၥ
ယမုိက္  သခၤါရယမုိက္ အႏုသယယမုိက္ စိတၱယမုိက္ ဓမၼယမုိက္ ဣျႏိၵယယမုိက္ဟူ ယမုိက္္ဆယ္က်မ္း
ရွိ၏၊ မူလယမုိက္၌ ကုသုိလ္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ကုသုိလ္၊ အကုသုိလ္ျဖစ္ေၾကာင္းနွင့္ အကုသုိလ္စသည့္
 ( အရင္းအျမစ္ မူလ ) တရားတုိ႔ကုိ တိတိက်က် ထုတ္ေဖၚေဟာၾကားထားေတာ္မူပါ၏။

၇။ပ႒ာန္းက်မ္း .. . ယင္းက်မ္းကုိ က်ယ္၀န္းေသာေၾကာင့္ “ နည္းပင္လယ္ ” ဟု  မိန္႔ဆုိထားပါ၏မွတ္တမ္း မ်ားအရ ပင္လယ္ၾကီး ေလးစင္းရွိေၾကာင္း မွတ္သားရပါ၏၊ ယင္းတုိ႔မွာ မဟာသမုဒၵရာဟု ဆုိအပ္ေသာ ေရပင္လယ္၊ ရုပ္နာမ္ခႏၶာတုိ႔၏( သံသရာ၏အရင္းအျမစ္ျဖစ္ေေသာအ၀ိဇၨာတဏွာတုိ႔ကုိ  မပယ္သတ္ ႏုိင္သေရြ႕ ) ဆက္ကာ ဆက္ကာ မျပတ္မစဲ တစ္ဖြဲဖြဲ ျဖစ္ေနျခင္း ဟု ဆုိအပ္ေသာ သံသရာပင္လယ္၊ အနႏၱနယမည္ ပ႒ာန္းက်မ္းဟုဆုိအပ္ေသာ ( ၀ိနယ လည္းပါ ၏၊ ) နည္းပင္လယ္၊ဘုရားရွင္၏ သဗၺညဳ တဥာဏ္ေတာ္ဟု ဆုိအပ္ေသာ ဥာဏ္ပင္လယ္ တုိ႔ျဖစ္ပါ၏။

ထုို႔ျပင္ အခက္သုံးခက္၌လည္း “ က်မ္းၾကီးပ႒ာန္း က်မ္းငယ္ဆန္း က်မ္းလတ္ဓာတုကထာ ” ဟုခက္ခဲ နက္နဲမႈအရာ မွတ္တမ္းတင္ထားပါ၏။အဘိဓမၼာခုနွစ္က်မ္းကုိ ဆင္ျခင္ သုံးသပ္ေတာ္ မူရာတြင္ “ ပ႒ာန္း က်မ္းကုိ ” ဆင္ျခင္သုံးသပ္ေတာ္မူမွ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား၏ ခႏၶာကုိယ္မွေသြးသားမ်ား ၾကည္လင္လာကာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ကြန္းျမဴးေပၚထြက္လာေၾကာင္းကုိလည္း မွတ္တမ္းတင္ထားပါ၏။

အဘိဓမၼာခုနွစ္က်မ္းနွင့္ပါတ္သက္၍ “ ဘုရားရွင္သည္ နတ္တုိ႔အား အက်ုယ္နည္းျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္
 မူ၏၊ တရားစစ္သူၾကီးျဖစ္ေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္ကုိ ေဟာၾကား ေတာ္မူေသာအခါ အက်ဥ္း နည္းအားျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူ၏၊ အရွင္သာရိပုတၱရာမွတဆင့္(လင္းႏုိ႔သား ျဖစ္ခဲ့ဘူးေသာ ) မိိမိ၏ တပည့္သား ရဟန္းငါးရာတုိ႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူရာကား  ေဆာင္လြယ္ သိလြယ္ေစရန္ မက်ဥ္းမက်ယ္ ေဟာၾကားေၾကာင္းလည္း  အ႒ကထာဆရာျမတ္တုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူၾကပါ၏။ ယင္းစကားအရ  ယခု ေထရ၀ါဒ နုိင္ငံတုိ႔၌ မွွတ္တမ္းျပဳထား ေသာ “ အဘိဓမၼာ ” သည္ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္၏ ( ဗုဒၶနည္းက်  ) အဘိဓမၼာ  ျဖစ္ပါ၏။

ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား နတ္ျပည္၌ အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကားမႈ ျပီးခ်ိန္သည္လည္း သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ ျဖစ္ပါ၏၊အရွင္သာရိပုတၱရာမွ မိမိတပည့္မ်ားအား အဘိဓမၼာတရား သင္ၾကားပုိ႔ခ်မႈ( ျပန္လည္ ေဟာေျပာမႈ ) ျပီးဆုံးခ်ိန္သည္လည္း သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ ျဖစ္ပါ၏၊ထုိ႔ေၾကာင့္ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ကုိ “ အဘိဓမၼာ  အခါေတာ္ေန႔ ” အျဖစ္ သတ္မွတ္ကာျမန္မာျပည္ရွိ  ၀တ္အသင္းမ်ားမွ အဘိဓမၼာ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ပြဲမ်ား က်င္းပလာၾကသည္မွာ ယေန႔ထက္တုိင္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန႔သည္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၀ါမွ ကြ်တ္ျခင္း၊ ( တနည္းအားျဖင့္ ၀ါတြင္း သုံးလပါတ္လံုး ဤေက်ာင္းတုိက္ အရာမ္အတြင္း ေနထုိင္ပါ့မည္ဟူေသာ အဓိ႒ာန္ခ်က္ ျပီးဆုံးျခင္း ) ၊  သံဃပ၀ါရဏာပြဲ က်င္းပျခင္း။ အဘိဓမၼာပူေဇာ္ပြဲ ဆင္ႏြဲျခင္း၊ ဤေန႔ကုိ အခါၾကီး ရက္ၾကီးအျဖစ္
သတ္မွတ္ၾက၍ မိမိတုိ႔၏ ဘုိးဘြားမိဘမ်ားကုိ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ားကကန္ေတာ့ၾကျခင္း ဟူေသာ ေကာင္းျခင္း ဂုုဏ္နွင့္ ျပည့္စုံေသာ လထူး လျမတ္ ေန႔ထူး ေန႔ျမတ္  ျဖစ္ပါေၾကာင္း  တင္ျပအပ္ပါ၏၊
                                             
                                                                                       ျပီးပါျပီ . .  ေကာင္းသစ္



Saturday, October 8, 2011

သီတင္းကြ်တ္ျပီ . ၁

                သီတင္းကြ်တ္ျပီး တူရာသီ၊ အႆ၀ဏီ ရွိန္၀ါရႊန္း
                ၾကာမ်ိဳးလည္းစုိ မီးျမင့္မုိရ္ ဗဟုိရ္အျခာထြန္း။

သီတင္းကြ်တ္ေတာ့မည္၊ သီးတင္း၀ါလ ကြ်တ္ေပေတာ့မည္။သီတင္းကြ်တ္လကုိ  ထူးျခားေသာလဟု ေခၚဆုိလုိက ေခၚဆုိႏိုင္မည္ ျဖစ္၏၊သီတင္းကြ်တ္လသည္ ပုရိမ၀ါဆုိေတာ္မူၾကေသာ  ရဟန္းေတာ္မ်ား
 ၀ါမွ ( ၀ါဆုိျခင္းမွ ) ကြ်တ္လြတ္ေသာ လျဖစ္၏၊

၀ါတြင္းကာလ၀ယ္ “ ဒါနဥၥ ဒါတုံ - ဓမၼဥၥ ေသာတုံ - ဘိကၡဴစ ပႆိတုံ ” ဟူေသာ တုံ ( ၃ ) တုံရွိမွ  ခရီး သြားခြင့္ရ၏၊ (အႏုပညတ္အေနနွင့္ က်န္အေၾကာင္းမ်ားလည္း ရွိပါ၏၊)သုိ႔ေသာ္( ၇ )ရက္အတြင္း မိမိ၀ါ
ဆုိရာ ေက်ာင္းသုိ႔ အေရာက္ျပန္လာရ၏၊ ျပန္မေရာက္လွ်င္  ၀ါက်ိဳး၀ါျပတ္၏၊  ယင္းသုိ႔ျဖင္လွ်င္ ကထိန္ခံ
ခြင့္ လုံး၀ မရရွိေတာ့ေပ။

ယခု ၀ါကြ်တ္ျပီးဆုိေတာ့ သြားလိုရာ ခရီးရက္ရွည္ သြားနိုင္ျပီျဖစ္၏၊ ရက္သတ္မွတ္ခ်က္ လ သတ္မွတ္
ခ်က္ မရွိေတာ့၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ခရီးသြားမႈ လြတ္လပ္ခြင့္ရသြားေတာ့၏။ယင္းသို႔ ခရီးမသြားခင္ “ သံဃပ၀ါရ
ဏာ ” ကုိလည္း သီတင္းကြ်တ္လမွာပင္ ျပဳလုပ္ရ၏၊
ပ၀ါရဏာဟူသည္ အခ်င္းခ်င္း အျပစ္မကင္းေသာ လုပ္ရပ္နွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာမွား ျပဳမွားမႈမ်ားအေပၚ
 “ ျမင္ . ၾကား . ယုံမွားမႈ ”  ရွိပါက ( အျပစ္တင္ျခင္း ရႈတ္ခ်ျခင္းသေဘာမ်ိဳး  မဟုတ္ပဲ  ) အစဥ္သနား ေသာစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ အျပဳသေဘာေဆာင္ကာ အျပစ္ကုိ ေထာက္ျပရန္ ဖိတ္မာန္ျခင္း ျဖစ္၏။

ဖိတ္မာန္ပုံမွာ “ သံဃံ ဘေႏၱ ပ၀ါေရမိ၊ ဒိေ႒န ၀ါ၊ သုေတန ၀ါ၊ ပရိသကၤာယ ၀ါ၊ ၀ဒႏၱဳ မံ အာယသၼေႏၱာ  အႏုကမၸံ ဥပါဒါယ ပႆေႏၱာ ပဋိကရိႆာမိ ” ဟု သုံးၾကိမ္ ဖိတ္မာန္မႈ ျပဳရ၏။ဤသည္မွာ ေကာင္းျမတ္ ေသာ အစဥ္အလာျဖစ္ပါ၏။

အမွန္အားျဖင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသာ မဟုတ္၊လူ႔ေလာက၌လည္း ရွိသင့္ ရွိထုိက္ေသာ အစဥ္အလာ ေကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ပါ၏၊ ပုထုဇဥ္သည္ အမွားမကင္းနုိင္ေသးေပ၊မိမိအေနျဖင့္ မိမိလုပ္ရပ္မွားမွန္း သိခ်င္မွ သိမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ပါတ္၀တ္က်င္းကား သိေနမည္သာ ျဖစ္၏။ ထိုအခါမိမိက ဖိတ္ထားသူျဖစ္လွ်င္ မမွားသင့္တန္ မမွားေအာင္ အျပစ္ကိုေထာက္ျပ၍ ေျပာလာမည္ျဖစ္၏၊ အကယ္၍ မိမိက သူ႔ေထာက္ျပ သည့္အတုိင္း “ ျပဳမွား ေျပာမွား ” ရွိေနပါက ျပဳျပင္ရမည္ျဖစ္၏၊ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဗုဒၶက “ အျပစ္ကုိ ေထာက္ ျပ၍ ဆုံးမသူ ” ကုိ အဘုိးတန္ ေရႊအုိးႀကီးညြန္ျပသူ ေပးသူကဲ့သုိ႔ အသိအမွတ္ျပဳရမည္ ေက်းဇူးတင္ရမည္
ဟု မိန္႔ေတာ္မူထားပါ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ “ ရဟန္းရွင္လူ ” မည္သူမဆုိ  မိမိအေပၚ မေကာင္းမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ “ ျမင္ ၾကား သံသယ ”  ရွိပါက  အျပဳသေဘာျဖင့္ သတိေပး ေထာက္ျပန္ရန္ ဖိတ္မာန္းထားအပ္ပါ၏၊ မိမိတို႔အေနႏွင့္လည္း သူေျပာသည့္အတုိင္း ေထာက္ျပသည့္အတုိင္း “ အျပစ္တစ္စုံတစ္ခုကို ျပဳမွား ေျပာမွားရွိခဲ့လွ်င္ ျပဳျပင္ သင့္ပါ၏၊ သုိ႔မွသာ အျပစ္ကင္းေသာ အျပစ္နည္းေသာဘ၀ကုိ တည္ေဆာက္နုိင္မည္ျဖစ္ပါ၏။ အျပစ္
နည္းသူ အျပစ္ကင္းသူတုိ႔ ေနရာေဒသသည္ အလြန္ပင္ ေအးခ်မ္းသာယာပါလိမ့္မည္။

ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားသည္ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဘူးေသာ “ သႏၱဳသိတ နတ္သား ” ကုိ အမွဴွးျပဳ၍  နတ္ ျဗဟၼာ အေပါင္းအား အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကား၍ ျပီးဆုံးေသာ လသည္လည္း သီတင္းကြ်တ္လပင္ ျဖစ္ပါ၏။
၀ါတြင္းသုံးလပတ္လုံး အဘိဓမၼာ ခုနစ္က်မ္းကို တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္ပင္လယ္ကသစ္ပင္ရင္း ပ႑ဳကမၺ
လာ ျမေက်ာက္ျဖာထက္၌ ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္၊ ဆြမ္းခံခ်ိန္က်ေရာက္လွ်င္ ကုိယ္စား နိမၼိတရုပ္ပြါး ေတာ္ျမတ္ကုိ အစားထား၍ ဆက္လက္ေဟာၾကားပါသည္၊ အဘိဓမၼာတရားေတာ္သည္ အလြန္ရွည္လ်ား ေသာ တရားေတာ္ျဖစ္၍ ( လူတုိ႔ တစ္ထုိင္တည္းျဖင့္ နာယူျခင္းငွာ မစြမ္းႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ) နတ္ျပည္၌ ေဟာေတာ္မူျခင္းျဖစ္သည္ဟုအ႒ကထာဆရာ အရွင္ျမတ္တုိ႔ မိန္႔ဆုိေတာ္မူၾကပါသည္၊


တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္၌ ၀ါတြင္းသုံးလပါတ္လုံး အဘိဓမၼာတရားေဟာၾကားစဥ္ ေျမာက္ကြ်န္းသို႔  ဆြမ္းခံ
ၾကြ၍ ု အေနာတၱအုုုုုုုုုုုုိင္အနီး၌ ဆြမ္္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၏ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူျပီး ေန႔သန္႔စင္ရန္အလုိ႔ငွာ စႏၵကူးေတာသုိ႔ ၾကြေတာ္မူ၏၊ယင္းစႏၵကူးေတာ၌ အရွင္သာရိပုတၱရာကုိနတ္ျပည္၌ ေဟာျပီးျဖစ္ေသာ အဘိဓမၼာတရားမ်ားကုိ အက်ဥ္းမွ် နည္းေပးေတာမူ၏၊အရွင္ျမတ္မွ တဆင့္ မိမိတပည့္မ်ား နားလယ္ လြယ္ကူေစရန္ မက်ဥ္းမက်ယ္ ျပန္လည္ေဟာျပေတာ္မူပါ၏၊ 


အဘိဓမၼာႏွင့္ပါတ္သက္၍  “ ဓမၼသဂၤဏီ၊ ၀ိဘင္း၊ ဓာတုကထာ၊ ပုဂၢလပညတ္၊ ကထာ၀တၳဳ ၊ယမုိက္ ၊
ပ႒ာန္း ”  ခုနုစ္က်မ္းရွိသည္ကုိ လူတုိင္း သိၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကားမႈႏွင့္ ပါတ္
သက္၍ “ ဓမၼသင္ ၀ိဘဂၤ ဒြါဒသရက္စီ၊ ေျခာက္ရက္ၾကာက်မ္းဓာတုရယ္နွင့္၊ ပုဂၢလာ ခုနစ္ရက္ ၊ ေဟာ
ျမြက္ခဲ့သည္၊ ကထာ၀တ္ ရွစ္ရက္ညီ ၊ ၀ီသာပ ယမုိက္က်မ္း၊ ပဥၥ၀ီ ပ႒ာနရယ္လို႔ လသုံးလီ မယ္ေတာ္မ
ကုိ ေဟာသည့္ရက္တမ္း ” ဟူေသာကဗ်ာေလးကုိ ဖတ္ဘူးပါ၏၊ (သုိ႔ေသာ္ ယင္းကဗ်ာသည္ မည့္သည္
ပါဠိ အ႒ကထာ ဋီကာ အႏုမဓု စသည္ကုိ မီွ၍ ေရးသည္ကုိေတာ့ မသိပါ)။

အဘိဓမၼာ ခုနစ္က်မ္းနွင့္ပါတ္သက္၍ အနည္းငယ္စီမွ် တင္ျပလုိုပါ၏။
၁။ ဓမၼသဂၤဏီ .. ယင္းက်မ္းသည္  အဘိဓမၼာ၏အစ ပရမတၱတရားတုိ႔၏ အေျခခံဟု ေျပာမည္ဆုိလွ်င္ လည္းရပါ၏။ယင္းဓမၼသဂၤဏီ၌  ကုသုိလ္ အကုသိုလ္ ၀ိပါက္အဗ်ာကတ ၾကိယာ ၊စိတ္ေစတသိက္ ရုပ္ နိဗၺာန္တုိ႔ကုိ အက်ယ္တ၀င့္ ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါ၏။

၂။၀ိဘင္းက်မ္း … ယင္းက်မ္း၌ ခႏၶာငါးပါးတုိ႔ကုိ အက်ယ္တ၀င့္ ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါသည္၊ထုိ႔ျပင္ အာတန တစ္ဆယ့္နွစ္ပါး၊ ပထ၀ီဓာတ္ ေတေဇာဓာတ္  အာေပါဓာတ္ ၀ါေယာဓာတ္အာကာသဓာတ္
၀ိညာဏဓာတ္ဟူေသာ ဓာတ္ေျခာက္ပါး၊ သုခဓာတ္ ဒုကၡဓာတ္ ေသာမနႆဓာတ္ ေဒါမနႆဓာတ္ ဥေပကၡာဓာတ္  အ၀ိဇၨာဓာတ္ဟူေသာ  ဓာတ္ေျခာက္ပါး၊  စကၡဳဓာတ္  ရူပဓာတ္ စကၡဳ၀ိညာဏဓာတ္
စေသာ ဓာတ္ တစ္ဆယ့္ရွစ္ပါး၊သစၥာေလးပါးစသည္တုိ႔ကုိ အက်ယ္တ၀င့္ ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါ၏၊

၃။ဓာတုကထာက်မ္း .. ယင္းက်မ္း၌  “ သဂၤေဟာ အသဂၤေဟာ ။ ပ။  ၀ိပၸယုေတၱန သဂၤဟိတံအသဂၤ
ဟိတံ ” ဟု နယမာတိကာ ( ၁၄ ) ခုထား၍ ခႏၶာ အာယတန ဓာတ္ သစၥာ ဣေျႏၵ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ သတိ
ပ႒ာန္စသည္တုိ႔ကုိ အေမးအေျဖျပဳကာ ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္၊
ဥပမာ  “ ရူပကၡႏၶာကုိ ခႏၶာ ဘယ္နွစ္ပါး၊ အာယတန ဘယ္နွစ္ပါး ဓာတ္ဘယ္နွစ္ပါးျဖင့္ ေရတြက္အပ္ပါ သနည္းဟုေမး၍ ရူပကၡႏၶာကုိ ခႏၶာ တစ္ပါး၊ အာယတန တဆယ့္တစ္ပါး၊ ဓာတ္တစ္ဆယ့္တစ္ပါးျဖင့္ သိမ္းၾကံဳးေရတြက္အပ္ေၾကာင္း ေျဖဆုိထား၏ ဆက္လက္၍ ခႏၶာေလးပါး၊ အာယတန တစ္ပါး၊ ဓာတ္ ခုနစ္ပါးျဖင့္ မေရတြက္အပ္ေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေျဖဆုိ ေဟာၾကား ထားပါ၏။

                                         ဆက္ရန္ . ေကာင္းသစ္..