.. နေမာ ဘဂ၀ေတာ ၊ နေမာ အရဟေတာ၊ နေမာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ..

Thursday, February 10, 2011

မိတ္ေဆြ(၄)မ်ိဳး

လူသည္ေမြးဖြါးလာကတည္းကအသိုင္းအ၀ိုင္းရွိျပီးသားျဖစ္၏၊မိဘအသိုင္းအ၀ုိင္း၊ေနာက္ေတာ့
ေဆြမ်ိဳးအသိုင္းအ၀ုိင္း၊ ထုိ႔ေနာက္ေတာ့ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္း အသုိင္းအ၀ုိင္း စသည္စသည္ျဖင့္
တစတစ တုိးပြါးလာသည္သာ ျဖစ္၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူမွန္လွ်င္ ဂုဏ္ရွိ မရွိ , ပညာတတ္ မတတ္,

ခ်မ္းသာ ဆင္းရဲ ကြာျခားေသာ္လည္း အနည္းအမ်ား အသုိင္းအ၀ုိင္းကား ရွိၾကသူခ်ည္းသာ ျဖစ္ပါ၏။အသိုင္းအ၀ိုင္းနွင့္ ကင္းမရေသာ လူ႔ဘ၀ လူ႔ေလာက၌ ေနရာဌာနအားေလွ်ာ္စြာ မိတ္ေဆြ(၄)မ်ိဳးရွိေၾကာင္း ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက သံယုတ္ပါဠိေတာ္ မိတၱသုတ္မွာေဟာထား
သည္ကုိ ဖတ္ရႈရပါ၏၊

၁။ ခရီးသြားေသာသူ၏ မိတ္ေဆြသည္ အတူသြားေဖၚ ျဖစ္၏ - တဲ့။လူတုိင္းသည္ သံသရာ ခရီးသြားမ်ား ျဖစ္ၾက၏၊ ထုိသံသရာ ခရီး၏ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသျဖစ္ေသာ ဘ၀တစ္ခု၌ ခရီးသြားျခင္းကုိ ဤေနရာ၌ ခရီးသြားဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏၊ခရီးသြားစဥ္ နာမက်န္း ျဖစ္ပါက အတူသြားေဖၚ ခရီးသြားသည္သာ လုိအပ္သည္မ်ားကိုအနီးကပ္ အကူအညီေပးနုိင္၏၊ မိမ ိမိသားစု သို႔မဟုတ္ ေဆြမ်ဳိးမ်ားရွိရာသုိ႔ အေရာက္သြားနုိင္ ရန္ အကူအညီေပး၏ အိမ္တုိင္ရာေရာက္ လုိက္ပုိ႔ေပး၏၊ အခက္အခဲေတြ႔လာ ပါကလည္း အတူလက္တြဲ၍ ေျဖရွင္းေပးနုိင္၏၊ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ခရီးသြားေဖၚမ်ိုးကုိ မိတ္ေဆြဟု ေခၚဆုိျခင္း ျဖစ္ပါ၏၊

ခရီးသြားေဖၚနွင့္ ပါတ္သက္ ပုံျပင္ေလးတစ္ပုဒ္ကို ၾကားဘူးပါ၏သူငယ္ခ်င္းနွစ္ေယာက္ ေတာလမ္းခရီးျဖင့္ ခရီးသြားၾက၏၊ ေတာနက္တစ္ေနရာသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ၀ံတစ္ေကာင္နွင့္ ေတြ႔၏၊ ထုိအခါ ဖ်တ္ဖ်တ္ လတ္လတ္ရွိေသာ သူသည္ အနီးရွိသစ္ပင္ေပၚသို႔ ေျပးတက္ကာ ပုန္းေန၏၊က်န္တစ္ေယာက္က ခပ္၀၀ ခပ္ေလးေလး ေျပးလည္း မေျပးနုိင္ သစ္ပင္ေပၚလည္း မတက္နုိင္၍ လွဲအိပ္ကာ အသက္ေအာင့္ျပီး ေသခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေန၏။ ထုိအခါ ၀ံက ထုိသူ႔အနီးလာ၍ ၀မ္းဗုိက္နမ္းၾကည့္လုိက္၊ အသက္ရွဴ မရွဴ နွားေခါင္းနားကပ္ နမ္းၾကည့္ုလုိက္ နားရြက္နား ကပ္နမ္းလုိက္လုပ္ျပီး ထုိသူ႔အနီးမွာ ထြက္သြား၏၊ ၀ံ ထြက္ သြားမွ သစ္ပင္ေပၚတက္ပုန္းသည့္လူက ဆင္းလာျပိီး သူငယ္ခ်င္း “ ၀ံႀကီးက မင့္နားနားကပ္ျပီး ဘာေတြ ေျပာသြားတာတုန္း ေမး၏။ထုိအခါ ေအာက္မွာ က်န္ရစ္ေသာ သူငယ္ခ်င္း ျပန္ေျပာလုိက္ေသာ စကားမွာ
“ ေအး ၀ံၾကီးေျပာသြားတာက တစ္ျခားေတာ့မဟုတ္ပါဘူး၊ေနာက္ေနာင္ဆုိ တစ္ကုိယ္ေကာင္းဆန္တဲ့သူနွင့္ ဘယ္ေတာ့မွ ခရီးအတူ မသြားပါနွင့္” လို႔ ေျပာသြားတာပါ - တဲ့။

အမွန္အားျဖင့္ ၀ံၾကီးသည္ ဘာစကားမွ ေျပာမသြားပါ၊ အသက္ရႈ မရႈသိရန္ လုိ္က္နမ္းၾကည့္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါ၏၊ သို႔ေသာ္ အႏၱရယ္ေတြ႔လွ်င္ ခရီးသြားေဖၚခ်င္း အတူလက္တြဲ ရင္ဆုိင္ရမည္ျဖစ္ပါလွ်က္ ကိုလြတ္ရုံးသြားသည္ကုိ မေက်နပ္၍ ရင္၌ျဖစ္ေသာ ခံစားခ်က္ကုိ ( ၀ံက ေျပာသြားသည့္ ပုံစံမ်ိဳးျဖင့္ ) ေျပာလုိက္ခ်င္းျဖစ္ပါ၏၊ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ ခရီးသြားေဖၚမ်ိဳးကုိ ဤေနရာ၌ မိတ္ေဆြဟု မဆုိလိုပါ၊


၂။ မိမိ အိမ္၌ မိတ္ေဆြဟူသည္ မိခင္ျဖစ္၏ - တဲ့။
အိမ္ဟူသည္ လူသားတုိ႔အတြက္ ေနစရာ ျဖစ္၏၊ ယင္းေနစရာကုိ လူမ်ားေန၍ အိမ္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္၏ နတ္မ်ားေနသည့္ေနရာကုိေတာ့ ဗိမာန္ဟု ေခၚ၏၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား သီတင္းသုံးသည့္ေနရာကိုေတာ့ ေက်ာင္းဟု ေခၚ၏၊ ရွင္ဘုရင္မ်ား ေနထုိင္ေနရာကုိေတာ့နန္းေတာ္ဟု ေခၚ၏။ ၾကြက္မ်ား ေနထုိင္သည့္ ေနရာကုိေတာ့ တြင္းဟု ေခၚ၏၊ ငွက္မ်ားေနထုိင္ရာကုိေတာ့ အသုိက္ဟု ေခၚၾက၏၊အမွန္အားျဖင့္ သက္ရွိတုိ႔ေနထုိင္ရာ ေနရာကို အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးတပ္ကာ ေခၚဆိုေနၾကျခင္းျဖစ္ပါ၏ ၊ ဤေဒသနာေတာ္၌ လူမ်ားကုိအဓိကထားေဟာၾကားသည္ျဖစ္၍ အိမ္ဟု ဘာသာ ျပန္ထားျခင္းျဖစ္ပါ၏။

မိမိ၏ဘ၀ၾကင္ဖက္ သားသမီး ညီအကို ေမာင္နွမ်ားသည္ တစ္အိမ္တည္း၌ အတူတကြ ေနထုိင္ၾကသည္ မွန္ေသာ္လည္း၊ အစစ အနစ္နာ အႏြံအခံနုိင္ဆုံးမွာ မိခင္သည္သာ ျဖစ္ပါ၏၊ဆုိးရြားသည့္ နာတာရွည္ ေရာဂါမ်ား စက္ဆုပ္ဖြယ္ေရာဂါမ်ား ျဖစ္ပြါးလာပါက ဘ၀ၾကင္ဖက္သားသမီး ညီအကုိ ေမာင္နွမတုိ႔သည္ စြန္႔ခြါေကာင္း စြန္႔ခြါနုိင္ေသာ္လည္း ကုိုးလလြယ္ ဆယ္လဖြါး မိခင္မ်ားမွာေတာ့ မစြန္႔ရက္ မခြါရက္ေပ၊ အညစ္အေၾကး မွန္သမွ်ကုိလည္း မရြံမရွာသုတ္သင္ ရွင္းလင္း ေပးသည္သာ ျဖစ္ပါ၏၊ သားသမီတုိ႔၏ အခုိင္ခန္႔ဆုံးေသာ အၾကင္နာဆုံးေသာ မွီခုိရာ အားထားရာကုိ ညႊန္ျပပါဆုိလွ်င္ မိခင္မွတစ္ပါး အျခားမရွိေပ။ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိအိမ္၌ မိတ္ေဆြသည္ မိခင္ျဖစ္၏ဟု ေဟာထားျခင္း ျဖစ္ပါ၏။


၃။ ျပဳဖြယ္ကိစၥ ရွိေသာသူ၏ မိတ္ေဆြဟူသည္ သူငယ္ခ်င္းတည္း - တဲ့။
ခ်မ္းသာဆင္းရဲ မကြဲတူမွ် ခံစားဖက္ျဖစ္ေသာ သူငယ္ခ်င္းကို မိတ္ေဆြေကာင္းဟု သတ္မွတ္ၾက၏၊ ငယ္ေပါင္းၾကီးေဖၚဟုလည္းေကာင္း ေကာင္းတူုဆိုးဖက္ဟုလည္းေကာင္း ရင္းႏွီးလြန္းသူကို ေျပာဆုိၾက၏။
လူ႔ဘ၀သည္ လူမႈေရး က်န္းမာေရး စီးပြါးေရး ပညာေရး စသည္ျဖင့္ အေရးေပါင္းေသာင္းေျခာက္ ေထာင္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရေသာ ဘ၀ျဖစ္၏။ ထုိသို႔ေသာ အေရးတုိ႔ျဖင့္ ရင္ဆုိင္ရေသာအခါ အဆင္ေျပဖုိ႔အတြက္ လုပ္ငန္းကိစၥ ေဆာင္ရြက္သည့္ေနရာ၌ “ လုပ္ငန္းကိစၥ ” ေအာင္ျမင္ျပီးစီးဖုိ႔အတြက္ ကူညီလုပ္ကုိင္ ေဆာင္ရြက္ေပးေသာ သူငယ္ခ်င္းေကာင္းကုိ ဤေနရာ၌ မိတ္ေဆြဟုေခၚဆုိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။မိတ္ေဆြေကာင္းဟူသည္ ဘယ္ေနရာ ေရာက္ေရာက္ ၊ ဘယ္အရြယ္ေရာက္ေရာက္ဘယ္လုိ အေျခအေနမ်ိဳးေရာက္ေရာက္ လက္တြဲမျဖဳတ္ေခ်၊ယင္းသို႔ေသာ မိတ္ေဆြကုိဒဠွမိတၱ - ရာသက္ပန္ ခုိင္ျမဲေသာ မိတ္ေဆြဟု ေခၚဆုိၾကပါ၏။

မိတ္ေဆြနွင့္ပတ္သက္၍ မိတ္ေဆြက်င့္၀တ္ကုိ အလ်ဥ္းသင့္၍ ေဖၚျပပါအုံးမည္။ဒါန- လိုအပ္သည့္ ဥစၥာဓနေငြေၾကးပညာ ပန္႔ပုိးေပးျခင္း၊ အတၳစရိယ - အက်ဳိးစီးပြါးကုိ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် ကူညီလုပ္ကုိင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း၊ သမာနတၱတာ - ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ပညာတတ္ မတတ္ ပါ၀ါရွိ မရွိ အဆင့္အတန္းမခဲြျခားပဲ မိမိႏွင့္တန္းတူထား၍ ဆက္ဆံျခင္း။ ေပယ်ာ၀ဇၨ - ခ်စ္ခင္ဖြယ္ေသာစကားကုိသာ ေျပာဆုိျခင္း၊ သစၥာ - (မိမိ သူငယ္ခ်င္းအေပၚ အျမဲတန္း ) စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္ မွန္ကန္ျခင္းတုိ႔သည္ မိတ္ေဆြေကာင္းတုိ႔၏ က်င့္၀တ္မ်ား ျဖစ္ပါ၏၊
ထုိ႔ျပင္ မိတ္ေဆြေကာင္းဟူသည္ - သူ၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္ကိစၥကို တုိင္ပင္ေျပာၾကားျခင္း မိမိ၏လွ်ိဳ႕၀ွက္ကိစၥ ကုိလည္း (တစ္ပါးသူမသိေအာင္ )လွ်ိဳ႕၀ွက္ထားျခင္း၊ေဘးရန္နွင့္ရင္ဆုိင္ေတြ႔ေသာ္ လည္း မစြန္႔ပစ္ျခင္း၊ ဥစၥာပစၥည္း တြန္႔တုိ နွေျမာမႈ မရွိျခင္း၊ သူ႔ကုိညွာ၍ မိမိ၏အသက္ကုိစြန္႔ျခင္းဟူေသာ လကၡဏာတုိ႔နွင့္ လည္း ျပည့္စုံရပါ၏။


မိတ္ေကာင္းရွာ ဆင္းရဲခါမွေတ႔ြ - ဆုိသည့္အတုိင္း မိတ္ေဆြေကာင္းကို ဆင္းရဲေသာ အခါမွ သာ၍ သိသာပါ၏၊ ဓမၼနီတိ အဆုိအရ - နာမက်န္းျဖစ္ေသာအခါ၊ အေၾကာင္းတစ္ခုခု ေၾကာင့္စည္းစိမ္ဥစၥာ ပ်က္စီးႏြမ္းပါးသြားသည့္အခါ၊ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါး အစာရွားေသာအခါ၊ ရန္သူလက္သို႔ က်ေရာက္ေန
ေသာ အခါ၊ ရုံးကန္ကနား ရင္ဆုိင္ရေသာအခါ၊ ဘ၀ကူးေျပာင္း၍ သုႆာန္သို႔ပုိ႔ေဆာင္ေသာအခါတုိ႔၌ မိတ္ေဆြစစ္ မစစ္၊ မိတ္ေဆြေကာင္း ဟုတ္မဟုတ္ကုိ သိသာနုိင္ပါ၏ ဟုဆုိထားပါ၏၊ထုိ႔ေၾကာင့္ “ အတြင္းစိတ္ေကာင္း အျပင္မိတ္ေကာင္း အေကာင္းရွိမွ ခ်မ္းသာရ ” ဟု ေရွးသူျမတ္မ်ား ဆုံးမစကား ထားခဲ့ၾကပါ၏။

၄။အဖန္ဖန္ ကိုယ္တုိင္ျပဳအပ္ေသာ ( ျပဳထားေသာ ) ကုသုိလ္ေကာင္းမႈတုိ႔သည္ တမလြန္၌ ျဖစ္ေသာ မိတ္ေဆြမည္၏ - တဲ့။
နက္ဖန္ဆုိတာ တစ္ေန႔တာသည္ ဤကာလေနာက္ ညဥ့္ေမွာင္ေရာက္၍ ေနာက္ေန႔နံနက္အာရုံ တက္မွ ဆက္ဆက္ေရာက္လာ ခရီးၾကာ၏၊ သို႔ပါေသာ္လည္း မသဲကြဲသည့္ ေရာက္ျမဲကာက ေနာက္ဘ၀ကား ခဏခရီး ေရာက္ဖို႔နီးသည္ ေကြ႔ျပီးလက္ဆန္႔ - မမီွတည္း။

နက္ဖန္ဆုိသည္မွာ အခ်ိန္ကာ သတ္မွတ္ခ်က္ရွိေသာ္လည္း ေနာက္ဘ၀သည္ အခ်ိန္ကာလ သတ္ မွတ္ခ်က္ မရွိေပ၊ ေကြးေသာလက္ မဆန္႔မီွ၊ ဆန္႔ေသာလက္ မေကြးမွီ အခ်ိန္မေရြး ဘ၀ကူးေျပာင္းနုိင္၏၊ အမွန္အားျဖင့္ လူ႔ဘ၀ဟူသည္ “ ေနထုိင္ခြင့္ ဗီဇာ ” သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိေသာ ဘုံ၀ဘ တစ္ခုျဖစ္၏၊ (ေသမင္းက အခိ်န္မေရြး ေနရာမေရြး ဗီဇာရုတ္္သိမ္းနုိင္၏) ထုိ႔ေၾကာင့္ မေသခင္ ေနစဥ္ေလးမွာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳျဖစ္ေအာင္ ျပဳသင့္လွပါ၏၊ ကုသုိလ္သည္သာ ဘ၀သံသရာ ခရီး၌ အားကုိးရေသာ ထာ၀ရမိတ္ေဆြျဖစ္၏၊ ခရီးသြားေဖၚ မိခင္ သူငယ္ခ်င္းတုိ႔သည္ ဒီဘ၀အတြက္ေတာ့ အားကုိးထုိက္ေသာ မိတ္ေဆြ ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ပါ၏၊သုိ႔ေသာ္ သံသရာတစ္ေလွ်ာက္ မိမိသြားရာ ျဖစ္ရာ တေကာက္ ေကာက္ လုိက္ မေနနုိင္ေပ၊ အရိပ္ပမာ ထက္ၾကပ္မကြာလုိက္ေသာ မိတ္ေဆြမွာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈသာ ျဖစ္ပါ ၏၊ ကုသုိလ္ရွင္ကုိ ကုသိုလ္၏ အက်ိဳးတရားျဖစ္ေသာ လူနတ္နိဗၺာန္ သုံးတန္ေသာ ခ်မ္း သာတုိ႔က လက္ကမ္း၍ ၾကိဳေနမည္ ျဖစ္ပါ၏၊ထုိ႔ေၾကာင့္ လက္ရွိဘ၀မွာ မိတ္ေဆြေကာင္းမ်ား လုိအပ္သလုိ သံသရာခရီးတစ္ေလ်ာက္၏ မိတ္ေဆြျဖစ္ေသာ “ ဒါန သီလ ဘာ၀နာ ” ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားကုိလည္း အထူးပင္ လုိအပ္လွပါ၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာသနာၾကဳံခုိက္ ပညာ သဒၶါလုိက္ၾက၍ မေမ့မေလွ်ာ့ေသာ သတိတရားျဖင့္ ဒါန သီလ ဘာ၀နာ ကုသိုလ္မိတ္ေဆြမ်ား ဘ၀ေနမ၀င္ခင္ အခ်ိန္မေနွာင္းခင္ မိတ္ဖြဲ႔ျဖစ္ေအာင္ ဖြဲ႔နုိင္ၾကပါေစဟု.. ( ေကာင္းသစ္ )


No comments:

Post a Comment